KURBAN VE KURBANLIK

Geçen hafta Hac Suresinin 37. Ayeti olan : ' Onların(kurbanın) etleri ve kanları asla Allah'a ulaşmaz. Fakat ona sizin takvanız (Allah'a karşı gelmekten sakınmanız) ulaşır' ilahi hükmüyle bitirmiştik.

Bu ayeti kerime incelendiğinde kurban kesenin içtenliği ön plandadır. Mamafif kurban kelime anlamı itibariyle yaklaşmak, yakın olmak anlamlarına geldiği de hatırlanacak olursa, kurban ibadetiyle yükümlü olup bu görevi yerine getiren Müslümanın, samimiyeti kadar Allaha yaklaşma gayreti içinde olması istenmektedir.

Adem babamızın çocuklaarından beri kurban kesmekle yükümlü olanlara bakıldığında; iyi niyet ve samimiyetlerinin hep ön planda olduğu görülür.

Peygamberimiz H.z.Muhammed (s.a.v.)'e vahyolunan Kevser suresine bakıldığında, mealen;

' Şüphesiz biz sana Kevseri verdik.

O halde, rabbin için namaz kıl kurban kes.

Doğrusu sana buğzeden,soyu kesik olanların ta kendisıdır.' (Kevser/ 1-3)

Genel olarak Allah'ın her kuluna verdiği nimetlerle birlikte zenginlik seviyesinde varidatı olan mü'minlerin kurbanı iyi niyet içinde, samimi kalbi duygularla yerine getirmeleri gerektiği görülüyor.

Aksi takdirde, kurban kesme sorumluluğu düşmekle beraber, et ve mamüllerinin ön plana çıkmasından endişe edilir.

Tercihte serbest bırakılmakla birlikte, kurban mükellefi ben deve kestim, ben dana kestim, ben koç kestim, ben teke kestim diye içten içe kibre kapılmamalıdır.

Çünkü Allah Teala kibirle sunumda bulanan Kabil'in değil, tevazu ve samimiyet ile sunumda bulunan Habil'in kurbanını kabul etmiştir.

İbrahim ve İsmail (a.s.)'larla ilgili anlatımda da bu görülür. Peygamber efendimizde de.

Kevser suresinde bir de şu dikkati çekmektedir: Kurban keserek dini sorumluluklar bitmiyor. Arkasından namaz ibadeti ve elde edilen imkanların kaynağı olan Allah'a hamdedilmesi geliyor.

Bu sebeple kurbanlık olarak seçilen hayvandan ziyade, mükellef kendini, yani nefsini kurban edebilmelidir. Bıçağı hayvanın boğazına çalarken, kalbindeki ikiliği, benliği, hiçliğini de kesebilmelidir.

Kurban bayramına ve kurbanlığa bu ölçülerle yaklaşmakta yararlar vardır.

Sağlıcakla kalın.